Περίγραμμα Μαθήματος

Μέθοδοι Έρευνας

Γενικά

Κωδικός Μαθήματος: 102
Εξάμηνο Σπουδών: Α Εξάμηνο
Επίπεδο Σπουδών: Μεταπτυχιακό
Κατηγορία Μαθήματος: Υποχρεωτικό
Τύπος Μαθήματος: Ειδίκευσης
Γλώσσα διδασκαλίας / εξετάσεων: Ελληνικά
Πιστωτικές Μονάδες (ECTS): 6

Ηλεκτρονική Σελίδα Μαθήματος

Περιεχόμενο Μαθήματος

  • Μάθημα 1: Τι είναι η μεθοδολογία έρευνας. Οι μέθοδοι έρευνας.
  • Μάθημα 2: Η βιβλιογραφική έρευνα. Δευτερογενή δεδομένα.
  • Μάθημα 3: Κλίμακες – Κάνοντας ποσοτική έρευνα με δομημένο ερωτηματολόγιο.
  • Μάθημα 4: Αξιοπιστία και εγκυρότητα – Δειγματοληψία.
  • Μάθημα 5: Μέθοδοι ποιοτικής έρευνας.
  • Μάθημα 6: Κατασκευή ερωτηματολογίου.
  • Μάθημα 7: Κατασκευή ερωτηματολογίου.
  • Μάθημα 8: Εισαγωγικές έννοιες, είδη στατιστικών δεδομένων.
  • Μάθημα 9: Περιγραφικά Μέτρα Θέσης και Διασποράς.
  • Μάθημα 10: Στατιστικές εκτιμήσεις.
  • Μάθημα 11: Έλεγχοι Υποθέσεων – Παραμετρικές και Μη Παραμετρικές Διαδικασίες.
  • Μάθημα 12: Συσχέτιση – Γραμμική Παλινδρόμηση.
  • Μάθημα 13: Συγγραφή της εργασίας Προφορική Παρουσίαση της εργασίας.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι στόχοι του μαθήματος είναι:

  • Να δώσει κατευθύνσεις και εργαλεία για τη διεξαγωγή μιας επιστημονικής έρευνας.
  • Να εξηγήσει αναλυτικά όλες τις σύγχρονες μεθόδους για την ανάπτυξη ποιοτικών και ποσοτικών ερευνών, παρέχοντας τις απαραίτητες γνώσεις για το σχηματισμό δειγμάτων, την κατασκευή ερωτηματολογίων, τον έλεγχο ερωτηματολογίων, τη διεξαγωγή ερευνών, την ανάλυση δεδομένων και το σχολιασμό των ευρημάτων των ερευνών.
  • Να συνδράμει στη δημιουργία της κατάλληλης εμπειρίας ώστε οι φοιτητές να είναι σε θέση να διακρίνουν και επιλέγουν ανάμεσα σε εναλλακτικές μεθόδους έρευνας ανάλογα με το είδος και τη φύση του προβλήματος που έχουν να αντιμετωπίσουν.
  • Να λειτουργήσει διευκρινιστικά για την αποφυγή παρανοήσεων, που συχνά υπάρχουν, σχετικά με τεχνικές που αφορούν μεθόδους δειγματοληψίας, μεγέθη σφαλμάτων και ερμηνεία αποτελεσμάτων στατιστικών αναλύσεων.
  • Να εισάγει τους φοιτητές στις μεθόδους συλλογής δεδομένων, την ταξινόμηση και την επεξεργασία αυτών με τη χρήση στατιστικού λογισμικού.
  • Να εισάγει τους φοιτητές στους ελέγχους υποθέσεων, σύγκριση παραμέτρων σε δύο πληθυσμούς, παρατηρούμενο επίπεδο στατιστικής σημαντικότητας (p-τιμή), καθορισμό μεγέθους δείγματος, ανάλυση διακύμανσης, μη παραμετρικές διαδικασίες, συσχέτιση και απλή γραμμική παλινδρόμηση.

Με την συμπλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να καθορίζουν ένα θέμα έρευνας και να γνωρίζουν από πού θα ζητήσουν βοήθεια και καθοδήγηση.
  • Να αναζητούν και να χρησιμοποιούν την κατάλληλη βιβλιογραφία (χρήση νέων τεχνολογιών βιβλιοθηκών, επιστημονικών περιοδικών και άλλων πηγών στο Διαδίκτυο, τη χρήση δευτερογενών πηγών δεδομένων).
  • Να αναλύουν ένα αρχικό πρόβλημα έρευνας στα σημαντικά του στοιχεία και να θέτουν ερωτήματα για το τι ακριβώς ερευνάται, ποιες είναι οι εναλλακτικές δυνατότητες, ποιοι οι περιορισμοί, ποια η κατάσταση σε σχέση με τον ανταγωνισμό, ποια τα προσδοκώμενα αποτελέσματα, ώστε να επιλέγουν τον κατάλληλο συνδυασμό τεχνικών και μεθοδολογίας για να φέρουν σε πέρας μια έρευνα.
  • Να γνωρίζουν σε σημαντικό βαθμό εναλλακτικές τεχνικές διεξαγωγής ερευνών, ώστε να έχουν τη δυνατότητα επιλογής των καταλληλότερων μεθόδων.
  • Να επιλέγουν, να κατασκευάζουν και να χρησιμοποιούν εργαλεία έρευνας.
  • Να υλοποιούν έρευνες σε όλα τα στάδια τους, επιλέγοντας μεθόδους, κατασκευάζοντας ερωτηματολόγια, κατασκευάζοντας δείγματα, αναλύοντας δεδομένα.
  • Να γνωρίζουν βασικές αρχές της δειγματοληψίας.
  • Να κατανοούν τις βασικές στατιστικές έννοιες.
  • Να είναι σε θέση να εφαρμόσουν μεθόδους περιγραφικής στατιστικής.
  • Να συλλέγουν και να αναλύουν ένα σύνολο ποσοτικών ή ποιοτικών δεδομένων.
  • Να κατασκευάζουν και να κατανοούν βασικά γραφήματα περιγραφής δεδομένων.
  • Να ελέγχουν την ύπαρξη συσχέτισης μεταξύ δύο χαρακτηριστικών ενός πληθυσμού.
  • Να χρησιμοποιούν στατιστικά λογισμικά πακέτα για την ανάλυση δεδομένων να εξάγουν συμπεράσματα και να λαμβάνουν αποφάσεις επιστημονικά τεκμηριωμένες.
  • Να ερμηνεύουν αποτελέσματα που προκύπτουν από την ανάλυση των δεδομένων.
  • Να γνωρίζουν τις βασικές αρχές συγγραφής επιστημονικών εργασιών.

Αξιολόγηση Φοιτητών  

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (50%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης.
  • Επίλυση Προβλημάτων.

ΙΙ. Εργασία (50% )

  • Ασκήσεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών.
  • Συγγραφή επιστημονικής εργασίας.

Τα κριτήρια αξιολόγησης γίνονται γνωστά στους φοιτητές κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Μέθοδοι έρευνας στις επιχειρήσεις και την οικονομία, Saunders, M Lewis, P Thornhill, A.
  2. Πως γίνεται μια επιστημονική εργασία, Ζαφειρόπουλος, Κ.
  3. Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας. Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://hdl.handle.net/11419/5826.
Μετάβαση στο περιεχόμενο